POLONICA. W paśmie POLONICA co roku przybliżamy festiwalowej publiczności filmy, w których tworzeniu brali udział polscy artyści i artystki. Więcej »

FORUM. Pasmo FORUM to autorski wybór najciekawszych filmów sezonu. Prezentujemy w nim tytuły, nad którymi warto się pochylić, i o których warto dyskutować – a festiwal jest ku temu idealną okazją. Więcej »

Kino pod gwiazdami. Zakochany bez pamięci to niezwykła opowieść o Joelu, który właśnie przeżywa wyjątkowo trudne rozstanie. Więcej »

Black Blood

Black Blood · reż. Miaoyan Zhang
Chiny, Francja 2011, 123’

Pokazy

28/06, 21:45 · Baj Pomorski – sala A

30/06, 12:30 · Baj Pomorski – sala A

Xiaolin wie, że znajduje się blisko fabryki, gdy czarny dym wżera mu się w gardło. Stojąc na pokruszonym fragmencie Wielkiego Muru, słyszy z oddali terkot starego traktora i dostrzega kolejkę wieśniaków, którzy chcą sprzedać swoją krew. Xiaolin postawia, że tu wróci, aby sprzedać krew i opłacić czesne swojej córki. Niebawem na to samo decyduje się jego żona. Wspólnie postanawiają założyć firmę pobierającą krew pod nazwą „Ali Baba”. Wkrótce zaczyna to przynosić dochody, a na ich pustym niegdyś podwórku pojawia się stado owiec. Wydaje się, że ich życie toczy się w dobrym kierunku, ale katastrofa to tylko kwestia czasu.

Oboje stają się ofiarami nieuleczalnej choroby. Xiaolin i jego żona Xiaojuan są zaledwie dwiema spośród tysięcy ofiar zarażenia wirusem HIV, który co roku zbiera żniwo wśród osób sprzedających krew. Oboje rozpoczynają walkę o życie, a Xiaolin chodzi od drzwi do drzwi, starając się o adopcję swojej córki, Ying. Xiaojuan umiera, zostawiając Xiaolina samego z głodującą córką w opuszczonej stacji krwiodawstwa. Życie jednak toczy się dalej...

Reżyser:Miaoyan Zhang
Scenariusz:Miaoyan Zhang, Yang Zhihong
Muzyka:Andy F. Butler, Anette Bauer
Zdjęcia:Miaoyan Zhang
Montaż:Miaoyan Zhang
Obsada:Danhui Mao, Mengjuan Liu, Yingyang
Nagrody:Nagroda NETPAC – MFF w Rotterdamie / NETPAC Award – IFF Rotterdam (2011)

Miaoyan Zhang — urodził się w 1964 roku w Mandżurii. Dorastał w czasie rewolucji kulturalnej, co w zasadzie uniemożliwiło mu oglądanie filmów. W latach 90. otrzymał możliwość studiowania sztuki na uniwersytecie w Berkeley, dzięki czemu mógł nieustannie pochłaniać zagraniczne produkcje filmowe. Miaoyan zaczął z czasem pisać historie dotyczące współczesnych Chin. Z powodu państwowej cenzury żadna z nich nie ukazała się drukiem.